PROFIEL


Textielgroep Steek Plus bestaat uit een tachtigtal kunstenaars. Door de verschillende achtergronden van de leden is er een grote diversiteit in werk binnen de groep.
De leden van Steek Plus ontmoeten elkaar twee maal per jaar om recent werk te laten zien en te bespreken. Ook worden dan nieuwe technieken uitgewisseld. De opbouwende kritiek en de adviezen die men elkaar geeft, werken inspirerend en stimulerend. Tijdens deze bijeenkomsten worden er regelmatig lezingen gehouden en/of demonstraties gegeven door (gast-)sprekers. Er wordt jaarlijks een thema afgesproken, dat de leden vervolgens op heel eigen manier in hun werk tot uitdrukking brengen.
“Steken” en textiele materialen vormen de basis voor het meeste werk. Daarnaast worden er ook veel andere technieken toegepast en andere materialen gebruikt, zoals (handgeschept) papier, koper, ijzerdraad, nylon, tyvek en polyester vliezen. Om vakkennis op te doen en de persoonlijke ontwikkeling te stimuleren, worden er regelmatig workshops georganiseerd en bezocht.Veel belangstelling gaat uit naar experimenteel werk, met name het opfrissen van oude technieken en het uitproberen van nieuwe techniek- en materiaalcombinaties.

Om de textielkunst onder de aandacht van een ruim publiek te brengen, wordt er door de leden van Steek Plus met regelmaat landelijk geëxposeerd.
Steek Plus onderhoudt nauwe banden met de Stichting Textiel Plus, die het bekendheid geven aan en het bevorderen van textiele vormgeving in Nederland als haar taak ziet.

Textile group 'Steek (stitch) Plus' is made up of about 80 artists. Because of the diverse backgrounds of the members the work within the group is very varied.

The members of Steek Plus meet twice a year to show and discuss recent work and new techniques are exchanged. The constructive criticism and advice we give each other is inspiring and stimulating. Talks and/or demonstrations are often given during these meetings. Every year a theme is agreed on, that the members can interpret in their own way in their work. Stitching and fabric form the basis of most work, but many other techniques and materials are also used. Paper (hand made), copper, wire, nylon, tyvek, and polyester film, are just a few examples. Workshops to increase professional knowledge and stimulate personal development are regularly organized and visited. There is a great deal of interest in experimental work, namely reviving old techniques and trying out new techniques and material combinations.

maandag 25 oktober 2010

GALERIE: Doosje Levensdraad II

Bovenstaand doosje is geïnspireerd op de Griekse mythe van de drie spinsters (zie hieronder *). Deze dames spinnen, meten en knippen onze levensdraad uiteindelijk door. Tegen de binnenkant van het deksel staat een afbeelding van de spinsters. Aan de binnenkant van het doosje teksten met uitleg en in het doosje rolletjes, met daaromheen 'levensdraad' gewikkeld. Aan de draad hangen kleine ornamentjes die de grote gebeurtenissen voorstellen die ons leven verrijken.
Het achterliggende idee is dat als de draad afgewikkeld is en dus het leven ten einde je het rolletje kunt openen, symbolisch voor het ontdekken van het geheim van je leven. Ik geloof in reïncarnatie dus in elk kistje zitten meerdere rolletjes met levensdraden.




Ik heb hiervoor diverse technieken en materialen gebruikt : verven, stempelen, machinaal borduren, verhitten, klei, plastic, rubber en diverse textielsoorten

Ik heb nog 2 variaties gemaakt.


Joke Hardenbol 
Voor meer werk zie :www.waterleliedesign.nl
*  De schikgodinnen
De Grieken (en dus ook de Romeinen) kenden het recht op leven en dood niet aan elke god toe. Het lot van de mens en zijn levensloop werd geregeld door de zogenaamde Moirae of Schikgodinnen (Latijn: Faten of Parcen). Dit waren drie oude vrijsters die de “levensdraden” van de aardbewoners sponnen en hiermee zijn of haar levensloop bepaalden. Als de draad doorgeknipt werd, stierf de persoon in kwestie. Deze schikgodinnen zijn Clotho (= “de spinster”, die de levensdraad spinde), Lachesis (= “de verdeelster”, die de draad afmat en aldus besliste hoelang iemand nog te leven had) en Atropos (= “de onafwendbare”, die iemands draad afknipte als zijn tijd gekomen was). Slechts éénmaal heeft een god de wil van de Moirae kunnen ontlopen. Apollo misleidde de drie zussen en voorkwam zo dat zijn beste vriend, Admetus, kon blijven leven. Doch diende hij hiervoor een zware prijs te betalen, iemand anders moest namelijk geofferd worden en enkel zijn eigen vrouw, Alcestis, was hiertoe bereid.

1 opmerking:

helene zei

De inspiratiebron vanuit de mythologie spreekt mij erg aan.Het doosje is prachtig van kleur en wekt de nodige nieuwgierigheid op,immers, de inhoud is een mysterie:het mysterie van het leven,voor iedereen verschillend. De binnenkant van het doosje met de draden,de klosjes,de vormen en de kleuren roept een bepaalde spanning op die wordt versterkt door het aantal gebruikte technieken.Succes Hélène