PROFIEL


Textielgroep Steek Plus bestaat uit een tachtigtal kunstenaars. Door de verschillende achtergronden van de leden is er een grote diversiteit in werk binnen de groep.
De leden van Steek Plus ontmoeten elkaar twee maal per jaar om recent werk te laten zien en te bespreken. Ook worden dan nieuwe technieken uitgewisseld. De opbouwende kritiek en de adviezen die men elkaar geeft, werken inspirerend en stimulerend. Tijdens deze bijeenkomsten worden er regelmatig lezingen gehouden en/of demonstraties gegeven door (gast-)sprekers. Er wordt jaarlijks een thema afgesproken, dat de leden vervolgens op heel eigen manier in hun werk tot uitdrukking brengen.
“Steken” en textiele materialen vormen de basis voor het meeste werk. Daarnaast worden er ook veel andere technieken toegepast en andere materialen gebruikt, zoals (handgeschept) papier, koper, ijzerdraad, nylon, tyvek en polyester vliezen. Om vakkennis op te doen en de persoonlijke ontwikkeling te stimuleren, worden er regelmatig workshops georganiseerd en bezocht.Veel belangstelling gaat uit naar experimenteel werk, met name het opfrissen van oude technieken en het uitproberen van nieuwe techniek- en materiaalcombinaties.

Om de textielkunst onder de aandacht van een ruim publiek te brengen, wordt er door de leden van Steek Plus met regelmaat landelijk geëxposeerd.
Steek Plus onderhoudt nauwe banden met de Stichting Textiel Plus, die het bekendheid geven aan en het bevorderen van textiele vormgeving in Nederland als haar taak ziet.

Textile group 'Steek (stitch) Plus' is made up of about 80 artists. Because of the diverse backgrounds of the members the work within the group is very varied.

The members of Steek Plus meet twice a year to show and discuss recent work and new techniques are exchanged. The constructive criticism and advice we give each other is inspiring and stimulating. Talks and/or demonstrations are often given during these meetings. Every year a theme is agreed on, that the members can interpret in their own way in their work. Stitching and fabric form the basis of most work, but many other techniques and materials are also used. Paper (hand made), copper, wire, nylon, tyvek, and polyester film, are just a few examples. Workshops to increase professional knowledge and stimulate personal development are regularly organized and visited. There is a great deal of interest in experimental work, namely reviving old techniques and trying out new techniques and material combinations.

startpagina

maandag 4 oktober 2010

MEER OVER : Wies Ruim

Naam:
Wies Ruim 
Stad:
Apeldoorn  
Provincie:
Gelderland  
Land:
Nederland 
Website:
Geen



Over mij:
Van jongs-af-aan ben ik al met textiel bezig geweest en wist ik al welk beroep ik later zou gaan kiezen. Vooral het ontwerpen is een steeds grotere uitdaging voor me geworden.
De relatie met textiel heeft een enorm enthousiasme in me wakker geroepen.
In mijn werk concentreer ik me op de uitstralingskracht van de vorm, de kleur en het reliëf.  Deze beeldelementen zijn vooral weer bronnen voor verder onderzoek en vernieuwing. Bewuste en onbewuste gedachten en gevoelens geven richting aan vorm en kleur. De natuur vormt een onuitputelijke bron van inspiratie. Ik probeer vanuit mijn eigen beleving de schoonheid hiervan opnieuw weer te geven. 
Het optimale effect in het platte vlak en ruimtelijk werk zijn en blijven steeds weer een uitdaging.



Een aantal werkwijzen die ik toepas zijn :
1e. Schilderen met transparantie stoffen, soms aangevuld met   machinaal borduurwerk
2e. Verharden van textiel, aangevuld met andere materialen
3e. Vervormen van verschillende materialen door verhitting met een strijkijzer.


In het souterrain van ons huis heb ik mijn atelier, dat ook mijn workshop ruimte is.
In dit atelier worden ook mijn werkstukken geëxposeerd.

Door mij gevolgde blogs:
textielkunst
Favoriete (kunst-)boeken tijdschriften:
Machine embroidery Stitched Patterns
     Valerie Campbell-Harding
Fiberarts Design-Book three.
      Kate Mathews
Quiltnieuws
Favoriete site's:
kunst


Geen opmerkingen: