PROFIEL


Textielgroep Steek Plus bestaat uit een tachtigtal kunstenaars. Door de verschillende achtergronden van de leden is er een grote diversiteit in werk binnen de groep.
De leden van Steek Plus ontmoeten elkaar twee maal per jaar om recent werk te laten zien en te bespreken. Ook worden dan nieuwe technieken uitgewisseld. De opbouwende kritiek en de adviezen die men elkaar geeft, werken inspirerend en stimulerend. Tijdens deze bijeenkomsten worden er regelmatig lezingen gehouden en/of demonstraties gegeven door (gast-)sprekers. Er wordt jaarlijks een thema afgesproken, dat de leden vervolgens op heel eigen manier in hun werk tot uitdrukking brengen.
“Steken” en textiele materialen vormen de basis voor het meeste werk. Daarnaast worden er ook veel andere technieken toegepast en andere materialen gebruikt, zoals (handgeschept) papier, koper, ijzerdraad, nylon, tyvek en polyester vliezen. Om vakkennis op te doen en de persoonlijke ontwikkeling te stimuleren, worden er regelmatig workshops georganiseerd en bezocht.Veel belangstelling gaat uit naar experimenteel werk, met name het opfrissen van oude technieken en het uitproberen van nieuwe techniek- en materiaalcombinaties.

Om de textielkunst onder de aandacht van een ruim publiek te brengen, wordt er door de leden van Steek Plus met regelmaat landelijk geëxposeerd.
Steek Plus onderhoudt nauwe banden met de Stichting Textiel Plus, die het bekendheid geven aan en het bevorderen van textiele vormgeving in Nederland als haar taak ziet.

Textile group 'Steek (stitch) Plus' is made up of about 80 artists. Because of the diverse backgrounds of the members the work within the group is very varied.

The members of Steek Plus meet twice a year to show and discuss recent work and new techniques are exchanged. The constructive criticism and advice we give each other is inspiring and stimulating. Talks and/or demonstrations are often given during these meetings. Every year a theme is agreed on, that the members can interpret in their own way in their work. Stitching and fabric form the basis of most work, but many other techniques and materials are also used. Paper (hand made), copper, wire, nylon, tyvek, and polyester film, are just a few examples. Workshops to increase professional knowledge and stimulate personal development are regularly organized and visited. There is a great deal of interest in experimental work, namely reviving old techniques and trying out new techniques and material combinations.

startpagina

maandag 3 februari 2014

expositie Lia Meiborg te Woerden



25 januari tot en met 8 maart 2014
U bent van harte welkom om de expositie te komen bezichtigen

EXPOSITIE ZUWE HOFPOORT ZIEKEN HUIS, ATRIUM
Polanerbaan 2
3447 GN Woerden

Lia Meiborg
Bij textiel denken nog steeds veel mensen aan iets oubolligs en truttigs. Breien, haken, quilten en borduren.
Maar de laatste jaren is dat wel weer aan het veranderen en krijgt textiel, met name textielkunst, steeds meer aandacht en waardering. Die oude technieken worden nog altijd gebruikt, maar worden ook makkelijk losgelaten en zelfs gecombineerd met andere materialen. Er wordt volop geëxperimenteerd. Ook het werk van mij is niet onder een noemer samen te vatten. Zijn het nu textielschilderijen of art-quilts ? Eigenlijk vind ik die vraag niet belangrijk. Ik maak kunst met
behulp van voornamelijk textiel en kilometers garen. Maar vind het ook leuk om daarin te
verven, stempelen en te zeefdrukken. Soms bepaalt een beeld het onderwerp en gebruik ik
daarvoor textiel om dat beeld te krijgen en soms is het omgekeerd en gebruik ik textiel om er kunst
van te maken. Het materiaal is zo ontzettend veelzijdig en nodigt uit tot iets bijzonders. Dat kan
kleding zijn, maar in mijn geval tot iets voor ‘aan de muur’. Deze tentoonstelling geeft een
overzicht van het werk over de laatste jaren. Hierin is gelaagdheid een sleutelwoord. Er is
zowel abstract als figuratief werk te zien.

Lia Meiborg
T 0348 42 48 65


An den Beer
Mijn passie voor beeldhouwen is zo’n 18 jaar geleden begonnen.
Stukken hout bewerkte ik tot figuren en later nam ik les bij bij Parkexpressie in Alphen aan den Rijn en daar begon ik ook in steen te beeldhouwen.
Het liefst werk ik in mijn tuin in Noorden, prachtig gelegen tussen het water en het riet van de Nieuwkoopse plassen. Mijn werkstukken beelden dan ook vooral natuurlijke figuren uit,
van dieren en mensen, die ik glad en aaibaar maak. Ik maak beelden van verschillende soorten hout en steen. Het werken met verschillende materialen is iedere keer weer een
andere uitdaging.
Beeldhouwen is voor mij een passie waarin ik veel plezier beleef.

An den Beer
T 06 101 93 991

1 opmerking:

Hélène Derkx zei

veel success Lia, het zal vast heel mooi zijn, kun je niet een paar foto,s van de expositie laten zetten op dit blog,voor mij is de afstand te groot groeten helene