PROFIEL


Textielgroep Steek Plus bestaat uit een tachtigtal kunstenaars. Door de verschillende achtergronden van de leden is er een grote diversiteit in werk binnen de groep.
De leden van Steek Plus ontmoeten elkaar twee maal per jaar om recent werk te laten zien en te bespreken. Ook worden dan nieuwe technieken uitgewisseld. De opbouwende kritiek en de adviezen die men elkaar geeft, werken inspirerend en stimulerend. Tijdens deze bijeenkomsten worden er regelmatig lezingen gehouden en/of demonstraties gegeven door (gast-)sprekers. Er wordt jaarlijks een thema afgesproken, dat de leden vervolgens op heel eigen manier in hun werk tot uitdrukking brengen.
“Steken” en textiele materialen vormen de basis voor het meeste werk. Daarnaast worden er ook veel andere technieken toegepast en andere materialen gebruikt, zoals (handgeschept) papier, koper, ijzerdraad, nylon, tyvek en polyester vliezen. Om vakkennis op te doen en de persoonlijke ontwikkeling te stimuleren, worden er regelmatig workshops georganiseerd en bezocht.Veel belangstelling gaat uit naar experimenteel werk, met name het opfrissen van oude technieken en het uitproberen van nieuwe techniek- en materiaalcombinaties.

Om de textielkunst onder de aandacht van een ruim publiek te brengen, wordt er door de leden van Steek Plus met regelmaat landelijk geëxposeerd.
Steek Plus onderhoudt nauwe banden met de Stichting Textiel Plus, die het bekendheid geven aan en het bevorderen van textiele vormgeving in Nederland als haar taak ziet.

Textile group 'Steek (stitch) Plus' is made up of about 80 artists. Because of the diverse backgrounds of the members the work within the group is very varied.

The members of Steek Plus meet twice a year to show and discuss recent work and new techniques are exchanged. The constructive criticism and advice we give each other is inspiring and stimulating. Talks and/or demonstrations are often given during these meetings. Every year a theme is agreed on, that the members can interpret in their own way in their work. Stitching and fabric form the basis of most work, but many other techniques and materials are also used. Paper (hand made), copper, wire, nylon, tyvek, and polyester film, are just a few examples. Workshops to increase professional knowledge and stimulate personal development are regularly organized and visited. There is a great deal of interest in experimental work, namely reviving old techniques and trying out new techniques and material combinations.

startpagina

maandag 14 april 2014

MEER OVER: Rolanda Prins-de Wit

-->
NAAM: 
Rolanda Prins- de Wit

WOONPLAATS: 
Gorredijk

PROVINCIE: 
Friesland

LAND: 
Nederland

WEBSITE: 
geen eigen website, wel op www.steekplus.nl

OVER MIJ:

In 1990 ben ik begonnen met “traditioneel patchwork” en quilten. Daarna volgde een periode van textiele experimenten waaruit Art-quilts zijn ontstaan met speciale aandacht voor kleur.

Inspiratie haal ik uit gebeurtenissen of herinneringen uit mijn omgeving, de natuur en maatschappelijke veranderingen. De experimentele creaties ontstaan uit gedachten en meditatieve momenten. Ook maak ik gebruik van foto’s , vertaal deze in ‘collages’ door lapjes te ‘schilderen’ en te combineren met andere materialen: lutradur, tyvek, papier, fluweel, voile, paillettenstof, vilt, lint en allerlei kralen.

De gebruikte stoffen verf ik  meestal zelf, verrijkt met zeefdrukken, gedichten  en fotoprints.
Textiel loopt als een rode draad door mijn leven!

DOOR MIJ GEVOLGDE BLOGS: 
geen

FAVORIETE (KUNST-)BOEKEN/TIJDSCHRIFTEN:
Textile van Mary Schoeser;
Kleur op stof – Surface en Design technieken, Sandra van Velzen & Janine Wetzels;
Quilting Arts;
Textiel Plus;
Vezels.

FAVORIETE WEBSITES: 
Surf graag naar sites van kunstenaars en specifiek naar textielkunstenaars.





1 opmerking:

Hélène Derkx zei

wat een leuke presentatie Rolanda, mooi werk