PROFIEL


Textielgroep Steek Plus bestaat uit een tachtigtal kunstenaars. Door de verschillende achtergronden van de leden is er een grote diversiteit in werk binnen de groep.
De leden van Steek Plus ontmoeten elkaar twee maal per jaar om recent werk te laten zien en te bespreken. Ook worden dan nieuwe technieken uitgewisseld. De opbouwende kritiek en de adviezen die men elkaar geeft, werken inspirerend en stimulerend. Tijdens deze bijeenkomsten worden er regelmatig lezingen gehouden en/of demonstraties gegeven door (gast-)sprekers. Er wordt jaarlijks een thema afgesproken, dat de leden vervolgens op heel eigen manier in hun werk tot uitdrukking brengen.
“Steken” en textiele materialen vormen de basis voor het meeste werk. Daarnaast worden er ook veel andere technieken toegepast en andere materialen gebruikt, zoals (handgeschept) papier, koper, ijzerdraad, nylon, tyvek en polyester vliezen. Om vakkennis op te doen en de persoonlijke ontwikkeling te stimuleren, worden er regelmatig workshops georganiseerd en bezocht.Veel belangstelling gaat uit naar experimenteel werk, met name het opfrissen van oude technieken en het uitproberen van nieuwe techniek- en materiaalcombinaties.

Om de textielkunst onder de aandacht van een ruim publiek te brengen, wordt er door de leden van Steek Plus met regelmaat landelijk geëxposeerd.
Steek Plus onderhoudt nauwe banden met de Stichting Textiel Plus, die het bekendheid geven aan en het bevorderen van textiele vormgeving in Nederland als haar taak ziet.

Textile group 'Steek (stitch) Plus' is made up of about 80 artists. Because of the diverse backgrounds of the members the work within the group is very varied.

The members of Steek Plus meet twice a year to show and discuss recent work and new techniques are exchanged. The constructive criticism and advice we give each other is inspiring and stimulating. Talks and/or demonstrations are often given during these meetings. Every year a theme is agreed on, that the members can interpret in their own way in their work. Stitching and fabric form the basis of most work, but many other techniques and materials are also used. Paper (hand made), copper, wire, nylon, tyvek, and polyester film, are just a few examples. Workshops to increase professional knowledge and stimulate personal development are regularly organized and visited. There is a great deal of interest in experimental work, namely reviving old techniques and trying out new techniques and material combinations.

dinsdag 23 november 2021

MEER OVER: MIQUE MENHEERE




 

NAAM: 

Mique Menheere        

WOONPLAATS: 

Bennekom    

PROVINCIE:  

Gelderland

LAND: 

Nederland

 

WEBSITE: 

www.artyembroidery.com

 

Rounds  meets Angular

OVER MIJ:

Ik werk als studieadviseur& coach op een universiteit. In mijn vrije tijd heb ik altijd gedanst en 13 jaar deel uitgemaakt van een edelsmeed- collectief. aanvankelijk gewerkt ik met edele metalen, later werden er uiteindelijk ging ik met het gebruik van garen. Door het maken van een ring met weer borduurwerk, kwam borduren als techniek in mijn leven, na daar 40 jaar niets mee gedaan te hebben. De rust die borduren me geeft vind ik heerlijk. Bovendien kan ik er mijn creativiteit en wens om te scheppen in kwijt.

Al snel kwam ik erachter dat er veel vooroordelen zijn over deze techniek. 3 jaar geleden begonnen met het blog www.artyembroidery.com . Ik laat er werk van hedendaagse borduur-kunstenaars zien, ik toon graag vernieuwing.


 

In mijn werk zijn de technische kant van het borduren en gebruikte technieken niet zo belangrijk. Het aan de orde stellen van maatschappelijke thema's des te meer. Ook architectuur, geografie en archeologie zijn inspiratiebronnen voor mij. Ik heb een voorliefde voor “marks” en lijnen.

 

Neolitic times
Bijgevoegd zie je het werk ”Neolitic Times” uit 2019. Je ziet een interpretatie van de resten van de 8000 jaar oude neolitische stad Choirokoitia op Cyprus. Het werk laat een mix zien van het bovenaanzicht van de zijkant gezien. Gewerkt is met katoenen borduurgaren en een voorbedrukte stof.

 

Verder zie je bovenaan het werk “ Round meets Angular ”, waarin ik experimenteer met contrasterende   vormen en het combineren van borduurtechnieken. Gewerkt is met borduurgaren en antiek linnen.

 


Invisible land

Tot slot zie je het werk “ Invisible land ”. Bij dit werk ben ik ontworpen door een Griekse landkaart, die het Turkse deel wat daar op staat, leeg afbeeldt. De (onterechte) indruk wordt gewekt dat het leven ophoudt bij de eigen landsgrens. Gewerkt is met borduurgaren en acrylverf op katoen.

 

DOOR MIJ GEVOLGDE BLOGS:

www.treeofneedlework.nl

 

FAVORIETE (KUNST-)BOEKEN/TIJDSCHRIFTEN:

Het textielkunsttijdschrift, Embroidery (UK), TXP, See all This

 

FAVORIETE WEBSITES:

www.TextileArtist.org , www.trc-leiden.nl , www.worldcat.org

Geen opmerkingen: