PROFIEL


Textielgroep Steek Plus bestaat uit een tachtigtal kunstenaars. Door de verschillende achtergronden van de leden is er een grote diversiteit in werk binnen de groep.
De leden van Steek Plus ontmoeten elkaar twee maal per jaar om recent werk te laten zien en te bespreken. Ook worden dan nieuwe technieken uitgewisseld. De opbouwende kritiek en de adviezen die men elkaar geeft, werken inspirerend en stimulerend. Tijdens deze bijeenkomsten worden er regelmatig lezingen gehouden en/of demonstraties gegeven door (gast-)sprekers. Er wordt jaarlijks een thema afgesproken, dat de leden vervolgens op heel eigen manier in hun werk tot uitdrukking brengen.
“Steken” en textiele materialen vormen de basis voor het meeste werk. Daarnaast worden er ook veel andere technieken toegepast en andere materialen gebruikt, zoals (handgeschept) papier, koper, ijzerdraad, nylon, tyvek en polyester vliezen. Om vakkennis op te doen en de persoonlijke ontwikkeling te stimuleren, worden er regelmatig workshops georganiseerd en bezocht.Veel belangstelling gaat uit naar experimenteel werk, met name het opfrissen van oude technieken en het uitproberen van nieuwe techniek- en materiaalcombinaties.

Om de textielkunst onder de aandacht van een ruim publiek te brengen, wordt er door de leden van Steek Plus met regelmaat landelijk geëxposeerd.
Steek Plus onderhoudt nauwe banden met de Stichting Textiel Plus, die het bekendheid geven aan en het bevorderen van textiele vormgeving in Nederland als haar taak ziet.

Textile group 'Steek (stitch) Plus' is made up of about 80 artists. Because of the diverse backgrounds of the members the work within the group is very varied.

The members of Steek Plus meet twice a year to show and discuss recent work and new techniques are exchanged. The constructive criticism and advice we give each other is inspiring and stimulating. Talks and/or demonstrations are often given during these meetings. Every year a theme is agreed on, that the members can interpret in their own way in their work. Stitching and fabric form the basis of most work, but many other techniques and materials are also used. Paper (hand made), copper, wire, nylon, tyvek, and polyester film, are just a few examples. Workshops to increase professional knowledge and stimulate personal development are regularly organized and visited. There is a great deal of interest in experimental work, namely reviving old techniques and trying out new techniques and material combinations.

maandag 6 september 2010

MEER OVER : Hélène Derkx


-->


Naam:
Hélène Derkx
Stad:
Steenwijk
Provincie:
Overijssel
Land:
Nederland
Website's :
geen eigen website, alleen op www.Steekplus.nl
Sporen, beschilderd textiel ,handgeborduurd en "geborduurd "met de soldeerbout

Over mij: 
-->
Als docent Kunstgeschiedenis en beeldende vorming heb ik geëxperimenteerd met alle soorten materialen zoals steen, hout, metaal, klei, enz.
Zelf geef ik de voorkeur aan textiel, de structuren van de stof, soms de transparantie van de stof, de kleuren, de technieken, textiel biedt mij veel mogelijkheden, hetzij 2 of hetzij 3 dimensionaal.
Mijn inspiratie komt uit de kunstgeschiedenis, vanaf de oudheid tot heden. Ik maak een serie zelfportretten, ik beeld mijzelf uit in een andere tijd waarbij soms de tijd belangrijker is. Ik zit als Egyptische vrouw aan de oever van de Nijl omringd met mijn eigen hiërogliefen of ik dans als een van de 3 gratiën, de dienaressen van Venus. Ook als de Romeinse Godin Aurora, de Godin van de vruchtbaarheid die strooide met bloemen, of als deelnemer in een processie wat de entree van het Christendom verbeeldt.
Ik volg de geschiedenis van de kunst. Ik gebruik lappen die ook geschiedenis hebben, rafels die aan zulke lappen zitten knip ik niet af, ze benadrukken de geschiedenis van de stoffen.
Tegelijkertijd werk ik ook aan andere doeken, de zeven hoofdzonden, inspiratie van Jeroen Bosch. De Afgunst, de  IJdelheid en de  Hebzucht zijn al klaar. Nu ben ik aan het nadenken over de Wellust! 




Voordat ik begin met iets nieuws heb ik soms al iets in mijn hoofd, het draait als een film voorbij, maar soms laat ik me beïnvloeden door het materiaal, de kleur of de techniek en het experiment. Ik gebruik klassieke en moderne technieken door elkaar. Als een werk klaar is zet ik het op een ezel in de kamer zodat ik er naar kan kijken, mijn gevoel zegt of het echt af is of nog niet. In ons huis hebben wij een permanente expositie van schilderijen en textiel. Mijn man Roel is  schilder en etser en aan de muur past ons werk goed bij elkaar. Als wij aan het werk zijn stoppen wij om 15.30, we gaan naar elkaars atelier om het werk te bekijken en er over te praten, dat is heel leuk en het stimuleert.
Elk jaar doe ik mee aan een thema tentoonstelling met schilders, beeldhouwers en keramisten. Het is een buiten tentoonstelling die 8 maanden duurt. Mijn object wordt daarvoor verhard. Het is textiel, maar toch ook weer niet; het is immers hard! Het is leuk om mensen op het verkeerde been te zetten, je ziet ze twijfelen, ze kijken om zich heen om vervolgens stiekem in je werk te knijpen. 

Zelfportret als Egyptische vrouw aan de oever van de Nijl, gebatikte en beschilderde stoffen en handgeborduurd .



In 2011 organiseer ik in de gemeente tijdens het evenement: "Tuinstruinen" een textielroute met medewerking van leden van Steekplus. Een kleurrijk spoor van textiel zal de gemeente Steenwijkerland een aantal weken in zijn greep houden. 

De grachtengordel van Amsterdam ,kleuren en lapjes gemengd met de soldeerbout

-->
Door mij gevolgde blogs:
geen
Favoriete (kunst-)boeken/tijdschriften:
Kunstbeeld, een tijdschrift voor moderne beeldende kunst.
Wereldgeschiedenis van de kunst, J.H.Jansson
Hundertwasser, Harry Rand
Favoriete sites :
Ik bezoek graag sites van textielkunstenaars en sites van de grote musea.  

De Afgunst ,machinaal geborduurd met ingeweven foto




 

Geen opmerkingen: