PROFIEL


Textielgroep Steek Plus bestaat uit een tachtigtal kunstenaars. Door de verschillende achtergronden van de leden is er een grote diversiteit in werk binnen de groep.
De leden van Steek Plus ontmoeten elkaar twee maal per jaar om recent werk te laten zien en te bespreken. Ook worden dan nieuwe technieken uitgewisseld. De opbouwende kritiek en de adviezen die men elkaar geeft, werken inspirerend en stimulerend. Tijdens deze bijeenkomsten worden er regelmatig lezingen gehouden en/of demonstraties gegeven door (gast-)sprekers. Er wordt jaarlijks een thema afgesproken, dat de leden vervolgens op heel eigen manier in hun werk tot uitdrukking brengen.
“Steken” en textiele materialen vormen de basis voor het meeste werk. Daarnaast worden er ook veel andere technieken toegepast en andere materialen gebruikt, zoals (handgeschept) papier, koper, ijzerdraad, nylon, tyvek en polyester vliezen. Om vakkennis op te doen en de persoonlijke ontwikkeling te stimuleren, worden er regelmatig workshops georganiseerd en bezocht.Veel belangstelling gaat uit naar experimenteel werk, met name het opfrissen van oude technieken en het uitproberen van nieuwe techniek- en materiaalcombinaties.

Om de textielkunst onder de aandacht van een ruim publiek te brengen, wordt er door de leden van Steek Plus met regelmaat landelijk geëxposeerd.
Steek Plus onderhoudt nauwe banden met de Stichting Textiel Plus, die het bekendheid geven aan en het bevorderen van textiele vormgeving in Nederland als haar taak ziet.

Textile group 'Steek (stitch) Plus' is made up of about 80 artists. Because of the diverse backgrounds of the members the work within the group is very varied.

The members of Steek Plus meet twice a year to show and discuss recent work and new techniques are exchanged. The constructive criticism and advice we give each other is inspiring and stimulating. Talks and/or demonstrations are often given during these meetings. Every year a theme is agreed on, that the members can interpret in their own way in their work. Stitching and fabric form the basis of most work, but many other techniques and materials are also used. Paper (hand made), copper, wire, nylon, tyvek, and polyester film, are just a few examples. Workshops to increase professional knowledge and stimulate personal development are regularly organized and visited. There is a great deal of interest in experimental work, namely reviving old techniques and trying out new techniques and material combinations.

maandag 17 augustus 2015

GALERIE: Dorien van Voorden


In januari 2012 kreeg ik het verzoek om de baar van een lieve vriendin met een vilten bloemenrand te versieren. De baar bestond uit een rieten mand en op de rand van die mand heb ik samen met de dochter een heel mooie bloemenkrans gecreëerd.
In april van dat jaar hebben we afscheid van haar moeten nemen.
Op de foto’s zie je hoe ik eerst veel losse bloemen heb gemaakt, gerangschikt op tafel in de vorm van de rand van de mand. Daarna heb ik een vilten dread op de mand genaaid, waarop later de bloemen vastgenaaid werden.
Het was heel bijzonder om dit voor haar te mogen doen.


Van de vilten bloemenrand waarmee de rieten mand versierd was (en die er voor het cremeren eraf was gehaald)  heb ik een herinneringsdoek gemaakt.
De kleuren van het doek zijn de kleuren van de rouwkaart.
In de rand heb ik de tekst verwerkt van een gedicht dat mijn vriendin geschreven heeft een jaar voordat ze aan Alzheimer overleed. Die tekst stond ook op haar rouwkaart en is me heel dierbaar:
Jou liefde
Mijn liefde
Aller liefde
Mijn liefde


1 opmerking:

Hélène zei

wat een prachtig resultaat , mooi dat je dit kunt en wilt doen.